The Outback - Reisverslag uit Cairns, Australië van Melissa en Chantal - WaarBenJij.nu The Outback - Reisverslag uit Cairns, Australië van Melissa en Chantal - WaarBenJij.nu

The Outback

Blijf op de hoogte en volg Melissa en Chantal

31 Oktober 2013 | Australië, Cairns

G'day mates!

Terwijl wij dit schrijven zitten we om ons zelf gemaakte kampvuur heen onder een miljoenen sterrenhemel. Naast ons staat Britt (onze camper). Maar we zullen bij het begin beginnen.

De afgelopen 2,5 week hebben wij heel veel meegemaakt en zijn een geweldige ervaring rijker. Na Adelaide begonnen we aan de 10 daagse tour door de outback, dit was echt helemaal super! We hadden zo een leuke groep en hebben het 10 dagen lang met elkaar moeten doen, wat de groep echt heel hecht maakte, het leek wel een soort familie! De groep bestond naast ons en Ellen (het meisje waarmee we onze eerste maand hebben doorgebracht) uit nog 3 andere Nederlanders, 2 Duitsers en 1 Zwitser. De oudste was 54 en de jongste 20 jaar. We hadden een echte Australische tourguide, genaamd Shane, hij was nog maar 25 jaar, maar kon op welke vraag dan ook wel antwoord geven. Iedereen uit de groep was heel divers, maar er was zeker een klik.

De eerste dag werden we om half 7 ’s ochtends opgehaald en vroegen we ons even af waar we in vredesnaam aan zouden beginnen; geen douche, toilet en bed... niks! Gelukkig hoorde we al snel dat dit wel mee zou vallen en dat we elke dag wel ergens de mogelijkheid hadden op een toilet te zitten en eens in de twee dagen zou er wel een opfris mogelijkheid zijn.

Wat heel apart is, is dat als je Adelaide uit rijd al heel snel in een totaal andere omgeving zit. We begonnen de tour met een lange rit in het busje en stapten tussendoor af en toe uit om mooie uitzichten te kunnen zien of een wandeltocht te maken. Dit was elke dag de basis maar toch steeds heel anders en totaal niet saai, omdat de omgeving zo'n elke 10 km weer anders was, we heel veel verschillende wilde dieren spotten en de muziek en de groep de sfeer compleet maakten. Tegen het eind van de middag van de eerste dag reden we ergens door de bushbush op een weg wat je eigenlijk geen weg kan noemen en dit bleek ons thuis te zijn voor deze nacht. Hier moesten we snel de trailer uitpakken, het kampvuur maken en de bbq voorbereiden. Ook kwamen twee aboriginals ons vergezellen en vertelden over hun leven en cultuur. Bij het kampvuur mistte nog 1 ding: een gitaar, en ja hoor... Daar kwam Shane aanrennen, in slow motion, met z'n blonde manen door de wind, metttttttt een gitaar in z'n hand! Onze avond kon niet meer stuk, dachten wij.. Totdat het tijd was om te gaan slapen in onze swag. Een swag is een soort van slaapzak van tentstof om je warm te houden waar je met je eigen slaapzak in gaat liggen. De eerste nacht was een drama, het was zo verschrikkelijk koud! Gelukkig hebben we het overleefd en waren de nachten erna stukken beter en soms zelfs warm. Eén nacht hebben we regen gehad, dat was wel wat minder, want we waren zeiknat maar de overige nachten wel oke geslapen. Het was in ieder geval een hele leuke ervaring om in de buitenlucht te slapen, tussen de wilde beesten. De volgende ochtend ging, zoals ook de rest van de dagen, de wekker om een uur of 6. Vuurtje maken, ontbijten, swag oprollen, omkleden, tanden poetsen, trailer inpakken en gaan. Om jullie een beetje beeld te geven van onze 10 dagen en het niet te langdradig te maken zullen we wat vertellen over onze leukste dingen tijdens de tour die we hebben gedaan.

Je kon heel lang door de middle of nowhere rijden en niets tegenkomen en dan ineens in een heel klein dorpje terecht komen met maar 6 inwoners, heel apart dat die mensen daar kunnen wonen zo ver van de buitenwereld. Ook Coober Pedy was een dorpje midden in de woestijn, waar Opal mijnen zijn en mensen ondergronds leven, omdat het bovengronds te warm is. Hier hebben we een rondleiding gekregen en allebei een ketting gekocht met een Opal steentje erin. De 5e dag kwamen we aan bij Dalhousie Springs, dit is een warmwaterbron meer van 37 graden, waar we zowel 's avonds als 's ochtends vroeg in hebben gezwommen. 's Ochtends gingen we voordat de zon op kwam in het water liggen en zag je aan de ene kant van het meer de volle maan verdwijnen en aan de andere kant de zon opkomen met daar tussen een mooie sterrenhemel, dit was echt heel bijzonder. Het enige jammere is dat waar water is, muskieten zijn. En dit hebben wij gemerkt. Melissa had 168 muskietenbeten op alleenal haar benen. Gelukkig was er een rijke Arabische kamelentrainer/boer die dit wel aantrekkelijk vond. Melissa had naar hem gezwaaid bij een benzinepomp en toevallig overnachtte hij die avond vlakbij ons. Hij nodige ons uit voor de koffie (op een arabisch vliegend tapijt) en vond het zo vriendelijk van Melissa dat ze had gezwaaid die middag dat hij haar een theedoek om haar hoofd schonk en een jas van kamelenhuid gaf. Na deze aparte, maar leuke avond gingen we de volgende ochtend naar Uluru. Het was 43 graden en we hadden een wandeling van 10 kilometer om Uluru heen. Op het begin was dit leuk, maar daarna veel van hetzelfde. De zonsopgang bij Uluru was wel heel mooi! Kata Tjuda en Kings Canyon vonden wij in vergelijking met Uluru veel mooier, waar we bij beiden ook lange wandelingen hebben gemaakt. Kings Canyon was de mooiste van de drie, midden tussen de rotsen heb je een bijzonder stukje natuur.

Chantal is benoemd tot de hairdresser van de groep, haar invlechtkunsten waren wel in trek bij alle vrouwen van de groep. Tenminste.. niet alleen vrouwen, ook Udo (een Duitse man in de groep) vond het ook wel erg interessant en Chantal heeft hem leren vlechten. Wat ook erg interessant was tijdens de tour, was het HOOPJE op elkaar doen! Als je even wat opstart problemen had ’s ochtends en je swag nog niet uitwilde dan wist je de volgende dag wel dat je beter meteen je swag uit kon komen om te voorkomen dat er 7 mensen op je zouden springen. Waar wij de afgelopen dagen professional in zijn geworden is het opzetten van de Bush Dunny (een vierkante kist met een gat erin als wc), vooral de plekken die wij hiervoor uitkozen kon niet iedereen waarderen! Zoals toen we de “wc” voor een bosje plaatsten in plaats van er achter, zodat iedereen alles kon zien.

De 10e dag kwamen wij aan in Alice Springs, het eindpunt van de tour. Hier zouden wij met z’n allen uit eten gaan en gaan stappen. Dit was een super leuke avond (aan de foto’s te zien). Daarna nog 2 nachten in Alice Springs gebleven en met de groep opgetrokken en daarna hadden wij de plannen om naar Cairns te reizen. We hadden nog geen idee hoe en wat, maar het leek ons wel leuk om met eigen vervoer die kant op te gaan. We dachten aan een Station Wagen of iets dergelijks, het liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk. De laatste dag in Alice Sprins gingen we eens informeren en er bleken geen auto’s verkrijgbaar te zijn die alleen een enkele weg naar Cairns te huren waren. Uitiendelijk belandden we bij een of ander boekingskantoortje en daar had een man het over relocation auto’s, auto’s die de organisatie zelf graag naar een andere plaats willen hebben, waardoor ze hem heel goedkoop aanbieden. Daar tegenover staat dan wel dat je binnen een bepaald aantal kilometers moest blijven en binnen zoveel dagen in dat plaatsje moest zijn. Voor ons geen probleem. Toevallig waren er verschillende relocation auto’s die van Alice Springs naar Cairns vervoerd moesten worden. We konden kiezen uit een 4 of 6 persoons camper en beide erg luxe. En nou komt het mooiste.. deze campers waren te huur voor 5 dollar per dag. Nadat we tot de conclusie kwamen dat er echt geen camera’s om ons heen hingen en ze het dus meenden zeiden we natuurlijk meteen ja.
De volgende ochtend gingen we de camper ophalen en meteen op weg naar Cairns, we mochten hier 5 dagen over doen. Het was zo’n 2450 kilometer rijden naar Cairns, maar wij wilden via Winton rijden, wat 200 kilometer omrijden was, omdat daar een meisje uit de groepsreis aan het werk is in een pub. Winton is een klein dorpje in the middle of nowhere. We hadden haar geprobeerd te contacten, maar we kregen haar niet te pakken. We namen het risico en reden om via Winton. Er bleken wat meer dan 1 pub in het dorpje te zijn, maar gelukkig was onze tweede poging al raak en stond zij daar achter de bar. Ze was heel verbaasd. Het was ook wel heel toevallig, want normaal werkt ze alleen ’s avonds. Een uur later was ze klaar met werken en hebben we de avond bij haar op het balkon doorgebracht, heel gezellig en leuk om haar verhalen te horen! Verder hebben we dus heel veel gereden, maar onwijs veel mooie gebieden gezien. Gelukkig geen kangoeroes of koeien aangereden, want die lagen echt om de 100 meter wel dood langs de weg. Allereerst was ons plan om zelf vanaf Adelaide naar Cairns te rijden, voordat we van die tour gehoord hadden. Achteraf is het maar heel goed dat we eerst die tour gedaan hebben, want anders hadden we er hoogstwaarschijnlijk niet helemaal levend vandaan gekomen. We zouden dingo’s waarschijnlijk voor bange hondjes aangezien hebben, die we dan eten en drinken zouden geven, wat je juist totaal niet moet doen bij dingo’s. En daarbij wisten we nu beter wat goede plaatsen waren om te kamperen en hoe het allemaal een beetje gaat in de hele outback. Ook hebben we tijdens de tour geleerd hoe we banden van de auto moesten verwisselen, dus we waren helemaal klaar voor die 5 dagen alleen te survivelen in de outback. En achteraf gezien waren we ook heel blij dat we dat gedaan hebben, het was helemaal super!! De komende dagen verblijven wij in Cairns en willen wat trips boeken langs de oostkust.

Liefs van ons!

PS: In het vorige verslag vergeten te zeggen, maar nog onwijs bedankt voor de leuke filmpjes die jullie voor ons hebben gemaakt!

• 31 Oktober 2013 - 15:35

Irene:

Hi there,
    Wat een fantastisch verslag, erg leuk om te lezen! Weet je, door jullie enthousiasme krijg ik ook steeds meer zin om naar Australië te gaan.. Alleen die dingo's... En dat buiten slapen... Weet je wat? Dan nemen we volgend jaar jullie gewoon mee als gidsen...goed?

• 31 Oktober 2013 - 15:38

Anneloes:

Super leuk om te lezen Melissa! T klinkt allemaal heel gaaf! :) Ben benieuwd naar de rest van jullie verhalen! :D

• 31 Oktober 2013 - 16:00

Lilian:

Jeetje meiden wat een verhalen dit moet echt helemaal te gek zijn, ik ben nu al benieuwd naar jullie volgende verslag. dikke knuffel lilian

• 31 Oktober 2013 - 16:01

Inge:

Hey Melissa,
    Wat leuk om te lezen hoe zo'n rondreis gaat... Het klinkt echt super... nou ja.. zo'n swag kan beter :-) Ik hoop niet dat jullie de eerste waren die nog even niet hun swag uit wilde :-D oef.
    En dan Britt meekrijgen voor maar 5 euro per dag... Chilll.
    Nog heel veel plezier! x Inge

• 31 Oktober 2013 - 16:15

Annemarie:

Helemaal te gek die verhalen! Jullie maken de reis van je leven denk ik.

• 31 Oktober 2013 - 17:15

AGroo:

Hoi meiden,
    ze maken daar wel echte boerinnen van jullie he.Heerlijk toch in de natuur , maar ik moet er toch niet echt aan denken om onder de grond te leven, je bent toch geen mol.En ideaal dat jullie eerst wat ervaring op konden doen op jullie 10 daagse reis. Geniet er maar lekker van en ik ben benieuwd wat jullie volgende onderneming zal zijn. Groet Aad xx

• 31 Oktober 2013 - 17:30

Desiree:

Wat een gave reizen ! Ik ging helemaal op in jullie verhalen en zag alles helemaal voor me.
    Heb ik het toch een klein beetje meegemaakt.
    Ben al benieuwd naar jullie volgende verslag !

• 31 Oktober 2013 - 17:34

Kelly:

Waajooo Melis en Chant!
    Zoo gaaf! haha, had het natuurlijk al wel gehoord maar nog niet zo! Echt leuk!
    Ben benieuwd wat jullie langs de kust allemaal gaan doen:)
    Snel weer skype!
    Doeiiii Xxx

• 31 Oktober 2013 - 18:23

Aad :

Die sterrenhemel die jullie beschrijven die tussen zon en maan aan de hemel staat doet je beseffen hoe klein jij bent en tegelijkertijd hoe groots het allemaal is! Ik volg jullie reis op Google Earth maar heb van de kleine plaatsjes natuurlijk geen streetview!
    Bijzonder is jullie verhaal en wens jullie net zoveel plezier die je nu gehad hebt als dat wat er nog komen moet! Liefs Aad en Len

• 31 Oktober 2013 - 18:48

Marjolein:

Wat is het leuk jullie uitgebreide reisverslag te lezen! Jullie hebben een super leuke schrijfstijl, het lijkt net of ik met jullie meereis ;)
    Ik kijk nu al uit naar het volgende verslag, meiden geniet er lekker van! Groetjes!!!

• 31 Oktober 2013 - 20:49

Peet:

Hoi meiden:Ik heb met volle teugen jullie verhalen gelezen, en ik kon me een beetje inleven in het reisverslag.Dit is absoluut de reis van jullie leven! Op naar de volgende belevenissen.We lezen het wel weer.Veel plezier op de volgende trip. Groeten Peet

• 31 Oktober 2013 - 21:12

Sonja:

Hey meiden,
    Wat een leuk verslag, en wat hebben jullie al veel gezien. Die camper was echt te gek, zo mooi, knap hoor dat jullie zo'n eind in die grote camper gereden hebben. We gaan snel al de foto's bekijken, maar daar moeten we wel even voor gaan zitten, zoveel zijn het er.
    Ik ben benieuwd wat jullie aan de kust mee gaan maken en zien.
    We wachten het af, veel plezier en vooral genieten!!!
    Liefs Sonja

• 01 November 2013 - 08:11

Marja:

Ha Melissa en Chantal,

Wat heerlijk om jullie verhalen te lezen. Een man van 54 mee in de outback . Dat biedt nog perspectief voor ons....Maar al die muskietenbeten...dat vind ik wat minder. heel veel plezier verder. We genieten zo een beetje mee met jullie. Dikke kus van ons en TIm kijkt vanuit de sterren met je mee wat je aan het doen bent.
    Groejtes Marja Jan KRis en Ivo

• 01 November 2013 - 09:38

Marijke:

He Melissa, super leuk om te lezen. Ook heel herkenbaar! Geniet ervan, deze herinneringen moet je koesteren. Vergeet niet vanuit Cairns te snorkelen of duiken bij het Great Barrier Reef. Dat is ook echt fantastisch! Ik kijk uit naar jullie verdere verslagen.
    Liefs Marijke

• 04 November 2013 - 23:27

Rowena:

Weer een super leuk verslag! Gaaf hoor! :)
    Xx

• 07 November 2013 - 21:42

Esmee:

Super gaaf meiden! Leuk om te lezen wat jullie zo'n beetje hebben uitgespookt zo in outback en met jullie camper. Geniet van jullie nieuwe avontuur langs de kust. X Esmee

• 15 November 2013 - 16:58

Opa En Oma Duyvesteijn:

Melissa en Chantal,
    Uitgezonderd de muggenprikjes, genieten jullie heerlijk van de reis. Leuk dat jullie ons laten meegenieten! Maak maar veel foto's, dan kunnen wij (met jullie uitleg) deze reis ook meemaken.
    Heel veel liefs en wees voorzichtig!
    Opa en Oma